Blogg
Här hittar du mina blogginlägg.
2025-05-20
Etik 2
Detta är det andra seminariet i Etik i kursen “Att tolka Gud och samhället. Etiska och beteendevetenskapliga perspektiv” som går från januari till juni år 2025 på Enskilda Högskolan i Stockholm. Jag var inte inställd på att lägga upp denna inlämning som ett blogginlägg, jag trodde hela tiden att det skulle vara ett enda blogginlägg från varje del av kursen (Religionssociologi, Religionspsykologi och Etik). Men i bön förstod jag att denna inlämning också behövdes läggas upp. Och blogginlägget får helt enkelt heta Etik 2.
Detta seminarium bestod av två uppgifter.
I den första uppgiften skulle vi fritt välja tre frågor att svara på bland sju frågor som vi fick av läraren. Frågorna utgick från tre olika texter av tre olika personer: Petra Carlsson som är präst i Svenska Kyrkan och lektor på Enskilda Högskolan i Stockholm, Gille Deleuze som är en avliden tänkare och författare, samt artisten Bob Dylan.
I den andra uppgiften fick vi välja en egen sångtext som man själv tycker har en intressant underliggande teologi eller konsekvenser för ett etiskt tänkande.
Uppgift 1
1. Vilka etiska konsekvenser kan den teologiska grundhållning som framträder i de texter du läst till idag få, menar du?
Gilles Deleuze beundrar det han anser finns i Bob Dylans karaktär, att Dylan möter världen istället för att reglera, godkänna och döma den (Sverker, 2025). Petra Carlsson menar att Bob Dylans texter varken grundar sig på herremoral (att vara domare över världen) eller slavmoral (underkastelse för att bli älskad), utan istället på det hon kallar för gubbrocksmoral som är: “en egensinnig men djupt andlig moral som söker frihet för sig och andra, som möter världen som ett andligt landskap där jag har all rätt i världen att färdas, att möta, eller att helt enkelt säga fuck off och stänga dörren” (Carlsson, 2016).
De etiska konsekvenserna av Carlssons och Deleuzes teologiska grundhållning är att världen blir en plats där allt är sant. Bibelns teologiska grundhållning är dock en annan, där talas det om att det finns både sanning och lögn i denna värld, och att vi kristna därför behöver reglera, godkänna och döma den. Följande är några exempel på vad Bibeln säger om det.
Jesus Kristus är den enda sanningen (Bibel 2000, Joh. 14:6) och den riktiga kärleken (Bibel 2000, 1 Joh. 4:7-10). Lögnen i världen började hos djävulen (Bibel 2000, Joh. 8:44). Varje människa får redan från skapelsen välja att antingen följa sanningen/kärleken eller lögnen/ondskan (Bibel 2000, 1 Mos. 3). Petrus valde sanningen, han reglerade en trollkarl (Bibel 2000, Apg. 8:14-24). Johannes döparen valde sanningen, han godkände inte att Herodes gifte sig med sin brors hustru (Bibel 2000, Luk. 3:19-20). Aposteln Paulus valde sanningen, han sa att man ska döma de kristna i ens egen församling (Bibel 2000, 1 Kor. 5:9-13).
2. Vilken skillnad i gudsbild ser du mellan de två versionerna av Every grain of sand?
Detta är min tolkning av sångtexten.
Bob Dylan talar om bekännelse, han har djup ångest över fel som han har begått. Han liknar sig själv vid Kain från Bibeln som mördade sin bror, och känner att han har ett ansvar att bryta kedjan av dåliga händelser. Han får uppleva Gud. Hans samvete har kvävts men ändå tycker han att det finns hopp, fast samtidigt känner han att frestelsen att göra fel är stark. Han menar att priset han har fått betala för rikedomen är ensamhet, men de gamla minnena får honom att känna gemenskap ibland.
Den första versionen lyder: “I am hanging in the balance of the reality of man”. Han valde fel väg i livet, rikedomens väg, som fick honom att begå dåliga handlingar. I egen kraft vill han ställa allt tillrätta, men han känner att det är svårt. Denna version visar mig en bild av Gud som har lämnat människan åt sitt öde, att människan ska behöva fixa sina egna problem. Det är en Gud som inte förlåter. Det är så människans verklighet ser ut utan en nådefull Gud.
Den andra versionen lyder: “I am hanging in the balance of a perfect finished plan”. Gud har allt under kontroll, trots att människan får kämpa på jorden så har Gud i slutändan en perfekt slutplan. Den slutplanen är nåden, alltså Jesus på korset som tog all vår synd på sig trots att vi inte förtjänade det. Vi kämpar för att själva betala priset på jorden, men det är Guds perfekta slutplan i slutändan, genom Jesus som har gjort jobbet.
3. Hur tänker du kring musikens och poesins förmåga att förmedla teologi? På vilket sätt kan musiken och poesin förmedla sanning/kunskap?
Bibelns uppmaning: “tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta” (Bibel 2000, Ef. 5:19). När Gud räddade Mose och israeliterna från egypterna vid havet så sjöng de en lovsång till Gud (Bibel 2000, 2 Mos. 15). När Paulus och Silas satt oskyldigt fängslade så sjöng de lovsånger till Gud (Bibel 2000, Apg 16:25). Sång och poesi ska vara en del av vår undervisning för att förmedla Bibelns budskap (vi ska alltså inte bara lyssna på predikningar): “Lär och vägled varandra, med psalmer, hymner och andlig sång i kraft av nåden, och sjung Guds lov i era hjärtan” (Bibel 2000, Kol. 3:16).
En aspekt på hur musik och poesi har en förmåga att förmedla teologi/sanning/kunskap är att innehållet kan ha indirekta budskap som förmedlar hopp, styrka och kamp i en värld full av hat och orättvisa. Ett exempel på det är min tolkning av Israels sångbidrag i förra veckans Eurovision. Den enda versen i låten som sjöngs på hebreiska säger mycket: “Många vatten kan inte släcka kärleken. Inte heller kan floderna dränka den”. Hela låten har gjort vad Petra Carlsson menar att man inte ska göra, låten har dömt de omgivande muslimska länderna istället för att möta dem. Enligt min tolkning har låtskrivarna använt orden vatten, kärlek och floder som symboler. Låten som helhet, men versen i synnerhet, vill förmedla (till det judiska folket, och därför på hebreiska) hopp, styrka och en vilja att kämpa för att överleva när dessa många muslimska länder (vatten) har strömmande hat från olika håll (floder) som vill utplåna Israel (kärleken).
Uppgift 2
https://youtu.be/VOEB4iOIVeU?si=raGJiHwak8moAUWs
Denna låt valde jag för att jag anser att den berör det mest grundläggande hos människan, människans sökande efter sanning och/eller lögn.
“Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” Pilatus sade till honom: “Vad är sanning?” (Bibel 2000, Joh. 18:37-38).
Enligt Bibeln finns det många människor som vill leva i lögnen och ett fåtal som vill leva i sanningen (Bibel 2000, Matt. 7:14). Det finns människor som hamnar i andra religioner/ideologier för att de är sanningssökare men inte vet om någon annan väg. Av de som har fått möjlighet att på riktigt veta vem Jesus/sanningen är (Bibel 2000, Rom. 10:14) finns det alltså de som ändå väljer bort honom. Men de människor som väljer Jesus har som uppgift att lyda utan att kompromissa.
I sångtexten kallas den falska profeten för Lögnen, och den har stulit Sanningens kläder. Därför går Sanningen naken, och folket jagade henne med stenar tills hon blev gripen och slagen av stadens polis.
Jesus säger: “Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar?” (Bibel 2000, Matt. 7:15-16).
Det finns många kristna i Sverige som inte helt följer sanningen i Bibeln, utan väljer att kompromissa. Många kristna i Sverige ropar nu att den nya lagen som träder i kraft den 1 juli är fel, lagen som ska göra det väldigt enkelt att byta juridiskt kön. De tror på Bibeln som säger att man föds till antingen man eller kvinna. Men när de, på jobbet, är tvingade enligt lag att bekräfta en människas upplevda kön så spelar de med, för att inte förlora sitt jobb. Det är att kompromissa. Denna frivilligt valda kompromiss leder till att man också väljer att lyssna på de falska profeterna som kommer förklädda till får, för att kunna försvara sin kompromiss.
Och vad händer med sanningen till slut i ett land där nästan ingen längre vill ha den? De etiska konsekvenserna blir att lögnen segrar, vilket innebär att allas lögner blir till “sanning” och landets lagar hakar på. Först får man vara det motsatta könet, sedan får man vara ett djur, sedan får man vara ett barn och till slut får man vara en gud. När ett land består av många kristna som känner sanningen men som skjutit ifrån sig den så blir slutet för landet värre än början (Bibel 2000, Matt. 12:43-45).
Sångtextens slut säger det med ironi: “Så ser det ut, du kan låta förhoppningen fara, fast det finns dårar som strider för Sanningens skull. Säkert kan Sanningen segra med tiden, men bara om hon kan stjäla som Lögnen och ljuga för guld”.
Alltså, Petra Carlsson, låt oss lägga ner Sveriges gubbrocksmoral och istället ta på oss Bibelns moral: Sanningen.
Bibliografi
Bibel 2000: Bibelkommissionens översättning, 2001. Utg. av Svenska Bibelsällskapet. Stockholm: Verbum.
Carlsson, Petra, 2016. Bob Dylan är min kvinnliga förebild. I: Svensk Kyrkotidning 11. S. 334-335.
De kommande två är dokument vi fick av läraren i Etik. Jag vet fortfarande inte hur man skriver det rätt i bibliografin, och har inte fått svar på mitt mail till läraren Joseph Sverker om frågan hur man gör, men jag hoppas att jag ändå skrev det någorlunda rätt.
Sverker, Joseph, Enskilda Högskolan i Stockholm. Pdf som heter “Deleuze om Dylan” i Canvas 15 maj 2025.
Sverker, Joseph, Enskilda Högskolan i Stockholm. Doc som heter “Every Grain of Sand” i Canvas 15 maj 2025.
Admin - 22:19:21 | Lägg till kommentar
Lägg till kommentar
Fill out the form below to add your own comments